Problematika nadaných dětí v našem systému školství
Jak dělat inkluzi tak, aby zohledňovala i potřeby kreativních, přemýšlivých a citlivých dětí? Kde ubrat, aby se už tak přetížení učitelé nezbláznili? Zhroutí se škola, když nebudou všichni dělat všechno stejně?
Petra Marinová představí koncept nadměrné neurologické vzrušivosti jako fundamentu nadání. Ta se kromě intelektové oblasti projevuje také v oblasti emocí a imaginace, často i v senzorické citlivosti nebo psychomotorické reaktivitě. Budeme hovořit o specifických potřebách nadaných dětí, úskalích jejich sociálního vyloučení a důsledcích chronické frustrace. Dítě, které je dlouhodobě nuceno pobývat v nesouladném prostředí, si často osvojuje různé strategie „přežití“ – od maskování své odlišnosti přes široké spektrum problémového chování až po rezignaci na jakoukoli snahu.
Důsledná diferenciace výuky podle skandinávského modelu je krásný ideál. V prostředí českých přeplněných tříd a celkově finančně podfinancovaného školství je však obtížně realizovatelná. Možnosti podpory nadání na škole jsou však mnohem širší: organizační a rozvrhové změny podporující setkávání nadaných napříč školou, zavedení klidových zón, sebeřízené vzdělávání s mentoringem, spolupráce s rodiči, jinými školami a institucemi. Klíčová je samozřejmě včasná a správná identifikace nadání.
Mgr. et Mgr. Petra Marinová je původně vysokoškolská učitelka matematiky, datová analytička a výzkumnice v oblasti sociálních věd. Pod vlivem zkušeností s překážkami, na které narážely její vlastní nadané děti ve školství, začala působit jako konzultantka vyvážené inkluze. V rámci projektu Synapse pomáhá školám nastavovat systémy podpory nadání na míru.
Vstup na akci je zdarma.
Kdy? Ve čtvrtek 12.6. v 19 h
Kde? ŠPiCe - Pirátské centrum Brno, Lidická 81, 60200 Brno
Vstup na akci je zdarma.